Ostrava může být prvním městem v Česku připojeným na železniční vysokorychlostní trať

12. ledna 2021
Ostrava může být prvním městem v Česku připojeným na železniční vysokorychlostní trať

Ostrava, 12. ledna 2021 – Z Ostravy do Katovic za půl hodiny? Ne, to není sci-fi, ale možná realita budoucnosti. Polsko právě zahájilo tendr na dokumentaci nového úseku vysokorychlostní železniční tratě (VRT) mezi Katovicemi a Ostravou. Moravskoslezská metropole by tak mohla být první vlaštovkou VRT na české půdě a umožnit zahájení realizace vysokorychlostního spojení dál do Prahy, Bratislavy, Budapešti a Vídně. Piráti výstavbu vysokorychlostní infrastruktury v Česku dlouhodobě podporují jako budoucnost veřejné dopravy. Ve Sněmovně se této problematice intenzivně věnuje pirátský poslanec Ondřej Polanský, velkým podporovatelem výstavby rychlého spojení mezi polskou a českou sítí je také ostravský radní David Witosz. Ten se již v březnu minulého roku osobně zúčastnil připomínkování města Katovice k plánům trasování nového železničního spojení.


Polská společnost Centralny port komunikacyjny (CPK) minulý týden zveřejnila informaci o tom, že zahajuje výběrové řízení na předběžnou dokumentaci stavby nového úseku VRT spojující Katovice a Ostravu. O konkrétním trasování vysokorychlostní železnice v úseku Katovice - Česká republika se začalo mluvit přibližně před rokem. Vstupních konzultací a jednání v Polsku se zúčastnil také ostravský radní David Witosz, který je pirátským garantem dopravy. Jako bývalý geodet si je vědom velkého potenciálu železnice a vysokorychlostní trati.

„Když jsem se loni těsně před lockdownem v Katovicích sešel s prezidentem města Marcinem Krupou a jeho týmem nad prvními vizemi budoucího trasování nového úseku, ani ve snu by mě nenapadlo, že již za necelý rok bude na stole zakázka na studii spojení Katovice-Ostrava. Stanovisko města Katovice, aby trasa vedla jejich centrem, nikoli předměstím, které jsme podpořili, nyní přešlo do další fáze posuzování. Pokud vše dobře dopadne, může být Ostrava paradoxně díky polské straně prvním městem v Česku napojeným na vysokorychlostní trať. Rychlé spojení s Katovicemi jako naším partnerským městem by bylo víc než symbolické,“

uvedl ostravský radní David Witosz.

Vytvoření rychlého spojení mezi oběma zeměmi není jediným cílem ambiciózního projektu „Stavba železniční trati v úseku Katovice - státní hranice - Ostrava“. Součástí záměru je začlenění Jastrzębie-Zdrój, momentálně největšího města v Polsku bez železničního připojení, k železniční síti. Zhotovitel musí zohlednit studie a projekční práce provedené PKP PLK (polská obdoba naší Správy železnic), jakož i přeshraniční aspekt projektu ve spolupráci s českou SŽ, která plánuje komplexní modernizaci stávající železniční trati Ostrava-Bohumín a výstavbu krátkého úseku spojujícího jej s polskou částí investice.

Účelem soutěže je připravit dokumentaci s doporučenou trasu trati. Po rozhodnutí CPK bude vybraná varianta sloužit jako výchozí materiál investora pro další analytické práce v investičním procesu.

I tento relativně malý úsek může znamenat pro budoucnost VRT velký krok.

„Právě teď jsme u jednoho z nejdůležitějších strategických rozhodnutí pro nás a příští generace. Úsek Katovice-Ostrava je pomyslným středem vysokorychlostní trati Warszawa-Wiena a právě naše poloha vylepšená rychlou dostupností dvou hlavních měst, společně s městy jako Katovice nebo Brno bude pro rozvoj našeho města a regionu klíčová,”

dodal David Witosz.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Bude mít ještě ve školách kdo uklízet? Díky škrtům v rozpočtu hrozí ochromení provozu škol

Bude mít ještě ve školách kdo uklízet? Díky škrtům v rozpočtu hrozí ochromení provozu škol

Už více než půl roku se řeší finance na platy zaměstnanců ve školách. V listopadu proběhla první celorepubliková stávka zaměstnanců, po které školy dostaly od vlády některé přísliby – zejména 130% platu pro učitele a zrušení pouze neobsazených pozic nepedagogických zaměstnanců. A ve středu 7. února konečně dostaly školy rozpočty na platy svých zaměstnanců pro rok 2024. Výsledkem byl šok a rozčarování na ředitelských pozicích, které v pátek deklarovala tisková zpráva Asociace ředitelů základních škol. Co přesně se ředitelé dozvěděli a co to pro školy bude znamenat, si ukážeme v následujícím článku.

Komentář: Nelze mít finský model školství za české peníze

Komentář: Nelze mít finský model školství za české peníze

Ostrava, 26. listopadu 2023 - Většina škol v ČR se v pondělí poprvé od listopadu 89 zapojí do plošné stávky, zatímco ministr školství a premiér se diví a dotazují se, co se děje – vždyť školství je proklamovanou prioritou státu. Část médií a bohužel hlavně pánové Bek a Fiala razí jednoduchý narativ, že učitelům je slíbeno a schváleno 130% průměrné mzdy a tedy vůbec nechápou, kde se vůbec vzala ta nevole. Realita je však mnohem složitější a je potřeba se zamyslet nad tím, co vše zahrnuje schválený vládní balíček opatření a jak probíhá financování škol.

Ostravští Piráti si zvolili své předsednictvo

Ostravští Piráti si zvolili své předsednictvo

Ostrava, 3. října. 2023 - Každé dva roky si Piráti volí nové předsednictvo místního sdružení, tzv. PMS. V Moravskoslezském kraji jsou předsednictva volena v místních sdruženích Novojičínsko, Frýdecko-Místecko, Karvinsko, Opavské Slezsko a Ostravsko. A protože na Ostravsku vypršel mandát stávajícímu předsednictvu v průběhu září, zvolili si místní Piráti nové PMS.